محیط زیست شهری
طیبه قلی پوردمیه؛ حیدر جهانبخش
چکیده
هدف از انجام این پژوهش؛ شناسایی و سنجش میزان تاثیرات مستقیم شاخص های کیفیت منظر بر طراحی بوم شناسانه، با استفاده از انرژی های تجدیدپذیر در فضاهای سبز شهر پردیس است. روش تحقیق توصیفی-تحلیلی و از نظر هدف کاربردی است. جامعه آماری پژوهش شامل کارشناسان، مدیران و فعالان حوزه طراحی بوم شناسانه شهری بوده که با توجه قابلیت سنجش روش Smart-PLS با ...
بیشتر
هدف از انجام این پژوهش؛ شناسایی و سنجش میزان تاثیرات مستقیم شاخص های کیفیت منظر بر طراحی بوم شناسانه، با استفاده از انرژی های تجدیدپذیر در فضاهای سبز شهر پردیس است. روش تحقیق توصیفی-تحلیلی و از نظر هدف کاربردی است. جامعه آماری پژوهش شامل کارشناسان، مدیران و فعالان حوزه طراحی بوم شناسانه شهری بوده که با توجه قابلیت سنجش روش Smart-PLS با حجم نمونه اندک، تعداد (34) نفر با روش نمونه گیری غیرتصادفی انتخاب شدند. برای رتبهبندی متغیرهای شناسایی شده از روش تاپسیس فازی با طیف ۵ گانه لیکرت در Excel و برای بررسی رابطه کیفیت منظر و طراحی بومشناسانه شهر از روش معادلات ساختاری تفسیری در نرمافزار Smart-PLS استفاده شد. پایایی پرسشنامه با مقادیر آلفای کرونباخ 798/0 و نیز پایایی ترکیبی متغیرها 876/0 مورد تایید است. نتایج تحلیل ها نشان داد، عامل کیفیت منظر بر طراحی بوم شناسانه شهری تأثیر مستقیمی دارد. علاوه بر این، شاخص محیطزیستی با متغیرهای محیط شهری و شاخص زیست محیطی به ترتیب با متغیرهای محیط شهری به میزان 65 %، اقتصاد شهری به میزان 60 %، زیبایی شناختی به میزان 55 %، فرهنگی-اجتماعی به میزان 55% و با متغیر معنایی-ادراکی به میزان 45% رابطهی مستقیم و مثبتی را نشان داد. در این پژوهش، ارتباط مستقیم تأثیر شاخصهای کیفیت منظر و طراحی بومشناسانه با استفاده از انرژیهای تجدیدپذیر در شهر پردیس با استفاده از FUZZY و Smart-PLS مورد سنجش قرار گرفت.
مسلم بیرانوند؛ حیدر جهانبخش؛ سمیه بیرانوند
چکیده
عدم تدوین استراتژیها و برنامههای عملیاتی کارآمد بوم گرا برای هوشمند سازی سیستمهای حملونقل شهری خرمآباد باعث ایجاد معضلات زیادی در بهرهبرداری از سیستم حملونقل این شهر شده، لذا برای افزایش بهرهوری سیستمهای حملونقل هوشمند و یکپارچگی آنها در فرآیند برنامهریزی حملونقل، بایستی نسبت به ارائه یک برنامه فراگیر، مدون، ...
بیشتر
عدم تدوین استراتژیها و برنامههای عملیاتی کارآمد بوم گرا برای هوشمند سازی سیستمهای حملونقل شهری خرمآباد باعث ایجاد معضلات زیادی در بهرهبرداری از سیستم حملونقل این شهر شده، لذا برای افزایش بهرهوری سیستمهای حملونقل هوشمند و یکپارچگی آنها در فرآیند برنامهریزی حملونقل، بایستی نسبت به ارائه یک برنامه فراگیر، مدون، منسجم و عملیاتی، اقدام نمود. در پژوهش حاضر طرح اجرایی مناسب برای هوشمند سازی سیستمهای حملونقل شهری با استفاده از مدلPIP ارائه شده و برای تدوین استراتژیها از ماتریس SWOT استفاده می شود، به منظور اولویتبندی استراتژیها از ترکیب فنون تصمیمگیری با معیارهای چندگانه AHP با روش ACCEPT و روش QSPM استفاده شده و نتایج حاصل از این دو روش با استفاده از نرمافزار SPSS و از طریق محاسبه ضریب همبستگی اسپیرمن با هم مقایسه شد و عدد 981/0 به دست آمد که نشاندهنده نزدیک بودن نتایج این دو روش است؛ تحلیلهای مربوط به روش ترکیبی (AHP و ACCEPT) با استفاده از نرمافزار EXPERT CHOICE انجام شد و نرخ ناسازگاری برای اولویتبندی اهداف، محورهای توسعه و استراتژیها در تمام مراحل اعدادی کوچکتر از 1/0 به دست آمد؛ بنابراین در تمام اولویتبندیها میزان ناسازگاری در حد موردقبول است. در خصوص اهداف کلان حملونقل، اولویت به ترتیب با ایمنی، رضایت عمومی، بهبود محیطزیست و کاهش مصرف انرژی و زمان تأخیر به دست آمد. در خصوص شش محور توسعه نیز مشخص شد که اولویت به ترتیب با مدیریت و سیاستهای سازمانی، تأمین مالی، نیروی انسانی، زیرساختهای فنی، محیط فرهنگی و موارد حقوقی است و توسعه سیستمهای هوشمند بر اساس این اولویتبندی انجام میشود.
مسلم بیرانوند؛ حیدر جهان بخش
چکیده
هدف این پژوهش شناسایی ساختار فضایی- کالبدی، مسائل و مشکلات موجود بافت فرسوده خرمآباد و عوامل مؤثر بر زیستپذیری این بافت برای ارائه راهکارهای علمی و عملی جهت بازآفرینی آن از طریق اعمال برنامههای راهبردی مداخلهگر بومگرا در جهت افزایش زیستپذیری است و با رویکردی توصیفی تحلیلی و بر مبنای دادهها و اطلاعات حاصل از مطالعه منابع ...
بیشتر
هدف این پژوهش شناسایی ساختار فضایی- کالبدی، مسائل و مشکلات موجود بافت فرسوده خرمآباد و عوامل مؤثر بر زیستپذیری این بافت برای ارائه راهکارهای علمی و عملی جهت بازآفرینی آن از طریق اعمال برنامههای راهبردی مداخلهگر بومگرا در جهت افزایش زیستپذیری است و با رویکردی توصیفی تحلیلی و بر مبنای دادهها و اطلاعات حاصل از مطالعه منابع کتابخانهای و اسناد و نوشتههای مربوطه و تحقیقهای میدانی، محدوده بافت فرسوده خرمآباد و جمعیت ساکن در این بافت انجام شده است. بررسی جامع وضعیت موجود و ارائه برنامههای راهبردی جهت رسیدن به الگویی است که در آن زیستپذیری بافت فرسوده ارتقاء یابد، نوآوری پژوهش حاضر میباشد. نتایج پژوهش نشان میدهد که زیستپذیری در بافت فرسوده خرمآباد وضعیت مطلوبی ندارد و موانع رسیدن به یک زندگی مطلوب در بافت فرسوده شهر خرمآباد مسائل کالبدی و فنی و پس از آن به ترتیب مشکلات اقتصادی، مشکلات فرهنگی و اجتماعی، مشکلات مدیریتی و اجرایی، مشکلات زیستمحیطی، مشکلات زیباییشناختی سیما و نمای شهری، مشکلات حقوقی و قانونی، مشکلات شبکههای ارتباطی و راههای دسترسی و مشکلات مربوط به تجهیزات و خدمات شهری میباشد که باید در سیاستگذاریهای شهری و برنامههای راهبردی مداخلهگر بومگرا مورد تأکید بیشتر قرار گیرند تا زیستپذیری بافت ارتقاء یابد.